و يعود الشتا من جديد يمكن نلحقه ..!
 في زي الجو ده ..الدنيا ساقعه ايديا في ايدك او ايدك في ايديا ..مين اللي ايده كانت سقعانه فينا و كان بيقول انا قلبي دفيان ..

في النادي اجلس بجانبك و اقولك كان لازم تروح الحفله و مش تفوتها عشاني فتقولي دي مش اخر حفله يعني كنت عايز اشوفك
و تسؤلني اذا كنت سقعانه لاني افرك اديا في بعض جامد اقولك مش اوي تمسك ايدي تلقيها متلجه تقلع الجاكت و تحطه علي كتفي ..

علي النيل في المكان السحري اللي معرفش مكانه علي الخريطه و معرفش يترحله ازاي من غيرك
اجلس بجانبك تخبرني ان فستان زفافي يجب ان يكون لونه احمر استغرب الفكرة ولا اعترض ..تبدي اعجابك بجزمتي اللي بكعب و تقولي بس مهما عملتي هتفضلي قصيرة اخبرك عن الجزمه الحمرا اللي بكعب عالي اللي عايزة اشتريها فتشجعني ..ابتسم و اقولك احبك امسك ايدك القيها سقعانه اوي اخبي ايدك جوة ايديا الاتنين عشان اديك الدفا اللي في قلبي فتبتسم لي بامتنان و تخبرني انك تحبني ..


علي الجبل و البيوت تحت صغيرة  اجلس بجوارك تتحدث معي كما لم يتحدث معي احد من قبل ..
الجو برد اوي  ..بس السعاده دفيتنا و مليتنا و نسيتنا ادينا المتلجه ..

علي قهوة في وسط البلد اكتب علي التويتر اني اكاد اتجمد من اليرد فتقرائها و تلومني ليه  مش بقولك اللي انا حساه علي طول..

علي النيل في المطعم لما اكلنا لاول مره في طبق واحد تطعمني بيدك قطعه قطعه اخبرك مع كل قطعه اني احبك فتقولي مش قدي اقولك لا مش قدك اكتر منك طبعا ..تكلمنا كتير في السياسه و انتهي بي الامر اقولك انا بردانه اوي تلف الكوفيه جيدا علي رقبتي و ارفض ان اذهب للبيت و اخبرك اني لسه ماشبعتش منك حتي لو سقعانه ..

في الكافية اللي جمب البيت اجلس امامك تحكيلي عن  طفولتك و احكي لك تسؤلني بردانه و لاول مره اقولك لا ..تتشابك ايدينا لاخر مره ..ولا اراك بعدها ..!

***

انهارده الجو كان ساقعه اوي ..
كنت ماشيه في الشارع وحدي بفتكر كام مره انقذتني من البرد 
و بالذكري ادفيت..
وحشني قد السما و الارض و الورود و الفراشات اللي في الدنيا ..اه ياني ..!