التعب التعب ..
صخب الافكار
الكركبه اللي في دماغي
الارهاق من اللا شئ ..
قاعدة في هدوء بس مش حساه
و لما بروح بليل بحس ان انا لسه مروحتش 
لسه عايزة اروح اكتر ..
كلام مبيتفهمش ..بيتحس ..اعتقد
معنديش خطه 
و بدور علي ميليون حاجه
ولا حاجه منهم معايا..
عايزة اعمل ميت حاجه
مبعملش منهم ولا حاجه..
اصحي الضهر اقوم بالعافيه من السرير
من الصداع و الضغط الواطي
اترمي علي الكنبه بره
لغايه متعب اكتر
اروح انام علي السرير
و كاني بتعب في المسافه اللي بين الكنبه و السرير..
بفكر..
و كاني بتعب من التفكر
حرق الافكار ف دماغي
بيطلع دخان يخنق..
المفروض اعمل ايه ؟
انا مش عارفه
و التفكير في اجابه للسؤال ده
بترهقني اكتر..
انا عندي صداع مش بيروح
و ضغط واطي مش راضي يعلي
و ضربات قلبي سريعه اووي
و حاسه اني مش عارفه اتنفس
و عايزة شوكولا
و بفكر ..في الموت
حاسه ان في دماغي شخبيط
بحاول افك طلاسمها..
مش بستوعب الكلام
و بفضل اكرره لغايه ميتوه اكتر و يضيع معناه..
بقالي كتير منزلتش من البيت مشيت في الشوارع بلا هدف
بقالي كتير متهتش
مشفتش شوارع معرفهاش..
هو ينفع الواحد يبقي احاسيسه مكركبه و موده وحش
و ينبسط بحاجات تفهه انبساط مؤقت بس مش مفتعل ؟
اصل انا لما بحس بكده ..بحس اني مبتزله
ابتزال ..دي كلمه معبره اوي
سهتنه..دي كلمه بيخه اوي
هو انا مسهته فعلا ؟
طنط البايخه قالت عليا كده من فتره
بس حزه في نفسيتي قوي علي فكره
هو انا معقده ؟
قصدي بقيت معقده ؟ ..ممكن ليه لا ؟!
العسكر علم علي نفسيتي ..
بقي عندي تبلد في مشاعري
حزن مش واقعي بس اساسي ..و فرح مؤقت
مبيهنش عليا اضحك من قلبي ..
بفضل اقول لنفسي الفرح و الضحك مش جريمه
بفضل اقول لنفسي ربنا مخلقناش عشان يعذبنا !
بس ساعات بفكر ان الحرمان و العياط و الانفجار ده نوع من كبت المشاعر
طيب كبت المشاعر ده مش نوع من العذاب ..
ليه انا اللي ضميري واجعني ..و مش انا اللي قتلت و سرقت و عذبت و سجنت و سحلت و كدبت ..الخ
ليه انا اللي مش بعرف انام بليل
هو الضمير بيوجع من المسؤوليه ؟ و لا الكتاف بس ؟!
بس انا جسمي كله مدغدغ
باخد فيتامينات و مسكنات ياتعيش حد مات
ياتموت حد عايش ..
طيب انت حي ولا عايش؟
المهم اني بحاول اتعايش ..بس مش عارفه
قايمه في نص اليليل اكتب  كلام مش فهماه
بعيون شبه مقفله
و بحاول اكتشف سر الوجود
بس السر الوحيد اللي باين قدامي زي الشمس في نص الليل
ان انا ماشيه بخطي واسعه و سابته للجنون
مصيري هوصل ..اكيد
مش المجانين في نعيم 
الحمد لله مقدما..
انت مش راضي تهمد في دماغي
خيلتني ..!
افكر فيك و ارجع افكر فيا
و بعدين افكر فيا و انا معاك و فيا لوحدي
و فينا دلوقتي
و بعدين ارجع افكر ان العسكر عمرهم ما هيعملو انتخابات غير لما تكون في صالحم
مش هيسلموا نفسهم يعني
و بعدين افكر في رايك في الانتخابات و المقاطعه
و بعدين افكر في رائي قبل ماعرف رايك و بعدين افكر فينا ..الخ
جبتلي انهيار عصبي و فكري
بتشتت تركيزي و بتجبلي مزيد و مزيد من التعب 
ما كل هذا الخراء ..!
محمله نفسي شخصيا مسؤوليه كل حاجه في البلد
و ده بيزيد من تعبي
و ضيق النفس
شهيق ..زفير ..
اهدي ..
زفير ..شهيق ..لغبطيهم كده
فين ايدك اليمين و فين ايدك الشمال؟
طيب فين ايدك الشمال و فين ايدك اليمين؟
ماشي طيب مين اللي جه الاول الفرخه ولا البيضه؟
مين ؟
مين اللي جاب التورته ؟!..

اكيد ربنا خلقني لهدف 
طيب ايه هو ؟!
الللون الرومادي ده لما فكرت فيه لقيته محايد بطريقه توجع
عارف طيب ايه اللي يوجع اكتر؟
 انك تعجب بيا و بعدين تقولي انك بتحبني
و بعدين يتضحلي انك مش عارف
و بعدين ممكن تكون اتسرعت مش عارفه
و بعدين تبعد من غير متسبني
و بعدين اسيبك
و بعدين احاول اتاقلم بس كل ما اوصل لمرحله اني ابطل افكر فيك اول مافتح عيني الصبح
 بعد ماوصل للمرحله دي
 القيك اقتحمت كل ده عشان تقول مزييد من الكلام المبهم و تختفي
و بعدين ارجع اعيد انا مع نفسي نفس المشاعر و نفس الكلام اللي افضل اقولهولي
واحاول اهدي ..شهيق ..زفير
و بعدين تظهر تاني..
انت عايز ايه ؟
يمكن ده سؤال مهم مبهم برده ؟
مبحولش اعرفله اجابه ..شكلك لسه مش عارف
اصل المشكله من البدايه لما تخيلتك غيرهم
و تخيلتطك فكرني غرهم
بس عارف احنا مش استثناء
مفيش حد استثناء
يعني ايه استثناء اصلا
دي قصه عاديه تفها اتكررت معايا تلت مرات
و انا الهبله اللي بقعد علي حسها سنين عشان اخف
مش هنبطل هبل بقي ؟
طيب مش هنكبر بقي ؟
بس عارف انا حاسه من جوايا اوي اني حد عجوز
80 سنه ممكن اكتر
تجعيد ماليا قلبي
و مصروفي ضايع علي الكريمات المضاضه للتجاعيد و ادويه للمستشفي الميداني
لو انت فاهم قولي ..حللني
احنا كلنا مرضه نفسين يا عزيزي
حتي انت ..
طيب ازاي تعالج حد من نفس المرض اللي عندك
النفسيه الانسانيه الوعره اللعينه
كلنا هذا المريض..
عارف انا بعمل ايه دلوقتي ؟
انا بهزي
بطلع خزين شهور
كلام ملغبط و انفاس سريعه
هف اهدي ..طيب اقولك شهيق ..زفير
اوكيه ماشي و بعدين
انا مش عارفه احلم
ده ملوش دعوه بكوبيس بليل
لا احلام و خطط للحياه
انا مبقتش متاكده من حاجه
حتي الحاجات اللي تخيلتها حقائق راسخه
كلها طارت في الهوا و طلعتلي لسانها
انا مين ؟
انا تهت مني انا مش عارفني انا مش انا
ولا اي حد تاني
انا مش اي شئ ولا اي مكان ولا اي حاجه..
انا مش فاهمه حاجه
عارف لما تعمل حاجه و بعد كام دقيقه تعملها تاني فتتفاجئ انك عملتها خلاص
فاهم ..انا بقيت بنسي
بقيت بتوضا و و انا خارجه من الحمام اجي عشان اتوضي القي رجليا مبلوله !
بقيت حافظه مش فاهم
بصحي اصلي و اقعد علي الكنبه و بعدين الاقي الاذان لسه بياذن اصلا
فاصلي تاني
ايه اللي بيحصلي حده
كأن في ارسال قوي اوي اقوي من ارسالي
بيغلوش عليا و بيمنعني من التقات اي اشارة من العام الخارجي
اللعنه..
انا واثقه ان محدش فاهم مني حاجه
اصلا عادي..انا شخصيا مش فاهمه
انا تعبت ..تعبت اووي ..
و التعب بيجيب تعب
و تعب اكتر منه
انا مش عايزة اموت من التعب
في حاجات اقيم من كده الواحد يموت عشانها ..!
انا رايحه اكمل نوم ..!
تصبحوا علي مزيد من الخراء و التعب
التعب
التعب ..!