عشان اتعلم ماسيبش حد يقرب اوي كده ..ولا يبص في عيوني كتير ..واعرف اخلي عيوني يكدبو ويقولو كلام تاني غير اللي جوايا..
ومهما قربت افضل بعيدة ابني سدود واحط حواجز و اغزل اكتر في خيوط حرير حاده الف نفسي بيها ..
ماصدقش كلام الحب والاغاني و الافلام الرومنس الغبية ومانغمسش في اللحظات السحرية ويفضل عقلي صاحي ..
اني ابقي مزعجه ..ابقي عادي زي كل البنات زنانه وشكاية واعمل اكتر حاجات بكرها زي اني اغير عليك واخنقك  وازعل وازعق وماسامحش اللي يغلط في حقي ولا يجي علي حسابي..ماديش فرص تانيه ولا اولنيه وامشي انا اللي اسيب انا اللي ابقي الفعل زهقت من كوني رد فعل ويارتني رد فعل قوي..مش هعمل حساب حاجه ومش هاجي علي نفسي مش هسامح ومش هنسي وهيبقي قلبي اسود اسود اووي هبقي شرسه وعدائية وعدوانية مش هسيب حد يقتحمني مش هدي حد مفاتيحي ومش هحكي اي حاجه لاي حد مش هاخد من وقتي وجهدي وطاقتي ونومي عشان حد ايا كان وايا كنت بالنسباله ..هبقي كل حاجه عكس اللي كنتها..هبقي انانية..

قدامي كتير عقبال ماوصل للمرحله دي اكيد ساعتها هبقي كبرت هيبقي اتشخبط علي كل احلامي وروحي اتملت بصمات ناس خذلوني ومشيوا..
مش حبه الصورة دي ليا خالص بس التغير بيجي بالتدريج هحاول ماكرهنيش اوي ساعتها
وهحاول ماندمش علي هند القديمه وهموتها جوايا واحده واحده..وجع اقل علي الاقل ..

يادي النيله ع الوجع ..يادي الوجع يا هند ..!


ده نتيجه الصدمات المتكرره 
و الثقة اللي مش في محلها 
والامتحانات العملي الست ساعات 
ومذاكره علم النفس 
و الوحده..