فتح عينيك علي اخيرهم وافتكر
افتكر كل الحاجات الوحشه اوي
اللي عملت نفسك مش شايفها وخابيتها جواك في صندوق اسود
افتح الصندوق
انت فاكرلهم الحاجات الحلوه بس
افتكر قد ايه قعدت تحاول تزق الافكار والواقف الوحشه وتحشرها في الصندوق
عشان تتملي بحاجات جميله منهم بس
ده كان كويس وانت معاهم
وكان ممكن يبقي حلو لو سيبتوا بعض لسوء تفاهم
سيبتوا بعض بحب بشياكه
لكن دلوقتي في ذكريات كانت حلوه اوي شخبطوا عليها قبل مايمشوا
ولحظات كانت شبه الحلام حولوها كوابيس
ومواقف عشنا فيها في الجنه حولوها جهنم
دمرو كل ذكره حلوه ومشيوا
فتبص وراك ماتلقيش غير الدمار
الخراب ملكش يد فيه
زرع ميت وفراشات دبلانه وجنيات بطالع في الروح
وارض الاحلام شبت فيها النار
ليه مابتمشوش بهدوء..عشان نفتكركوا بحب
ليه مابتسبوش الجنه زي ماهي..عشان متموتوش الاحلام
ليه مابتقولوش اصلا انكو عايزين تمشوا
هه مش لاقيه اجابة ونفسي حد يجاوبني
ليه لازم نموت حب كبير باننا نصغر نفسنا
معنديش فكره في الحقيقه
بس اللي عارفاه كويس اني غصب عني مخي هيصفي كل اللي حصل
هيشيل كل المشاعر الوحشه والواقف المخزية في الصندوق الاسود
وينفخ في الحاجات الحلوه لغاية ماتاخد المكان كله
ده مش هروب ده زي نظرية الكباية كده
مخي في مصفي وعدسه مكبره
بيصفي كل الحاجات الوحشه وبيركز علي الحاجات الجميله المنمنمه ويكبرها
انا عارفه ان غصب عني هنسي كل الاساءات و الوجع
عشان كده بكتب عشان اخلد الوجع
عشان كده كل لما اتعب واجيب اخري وغصب عني اعيط بصور نفسي
عشان منساش
ورغم كده ديما بختار اني اسامح وانسي
بس المره دي ماينفعش
ماينفعش اتخطي كل ده وانساه لازم افضل فكره
واعصر مخي وافتكر كل الحاجات الوحشه
واوجع نفسي علي قد ماقدر عشان اخف اسرع
عشان افضل فكره
افضل فكره قد ايه كرامتي اتجرحت
قد ايه اتعمل للناس حساب علي حسابي وفي الاخر ماتعمليش اي حساب
قد ايه كذبوا عليا وانا كنت عرفه الحقيقه وسكت
قد ايه اتخنت وخذلت
قد ايه غلطوا في حقي وسامحت وكانت روحي واسعه
قد ايه كتمت الشكوي والزعل والضيق والخنقي عشان مش وقته
قد ايه كنت بحاول اسيبهم علي راحتهم محطش قواعد وملزمش حد بحاجه
وقد ايه ده كان مرهق اوي
قد ايه كنت بغير و بتقهر بس ماكنتش عايزه اقيد حد
قد ايه كل حاجه جيت علي نفسي فيها اوي اتهمت اني قصرت فيها
قد ايه كل ده كان موجع
قد ايه اتحيلت وطبطبت علي حجج انا صدقت انها حقيقه لكن كانت مجرد كلام عشان يهربوا به
قد ايه كنت بكذب احساسي واللي انا شايفاه واصدقهم
لازم افتكر كل ده
وابطل احسسهم مع كل حاجه وحشه بيعملوها فيا ان مش مهم وان اهم حاجه انهم كويسين
عنهم ما كانو كويسين
لازم اللي يغلط يتحاسب و يتعاقب علي قد غلطوا
لازم ابطل احسسهم قد ايه هما جمال ايا كان اللي بيعملوه
كفاية
كفاية اوي لحد كده
وافتكر بردو ان بعد كل ده محدش اتاسف
مع ان انا عارفه كويس اوي انه هيبقي اسف كداب
واتعاملوا كأن ولا اي حاجه حصلت عادي خالص
شيل دي حط دي نفس الكلام بيتقال لكله في الاول
عشان انا اتسهلت اوي
كنت متخيله اني كده هحتفظ بيهم وقت اكتر في حياتي
بس السحر اتقلب عليا
اوعي يا هند تصدقي تاني اوعي
مهما حلفوا مهما قالوا ارجوكي اوعي تنسي او تسامحي
مع انك من جواكي خلاص سامحتي بس مثلي مثلي واوعي تبيني انك سامحتي
وكل ماتتقهري ادعي ربنا واشتكيله
واطلبي لاول مره في حياتك انه يجيبلك حققك
وخلي عندك الجرأه ولو مره انك تدعي علي كل من ظلمك واذاكي
خليه يجيبلك حقق
وبطلي تتساهلي مع اللي عمال علي بطال عمالين هدرو في حقق ووقتك ومشاعرك
عشان ربنا عمره مابيرضي بالظلم ولا بالخيانه
والخيانه وحشه اوي
وطعمها عامل زي الصبار
والخيانه دي اختيار في الاخر ماحدش بيجبر عليها
فما تحاولش تقنعني ان كان في حب وانت اتعمت تاذيني
وطول عمري بدوق من الصبار وبسكت
"لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين"
انا بقي تقريبا عايشه في الجحر اصلا
والغريب ان مش ده اللي واجعني اساسا
اللي واجعني اوي فعلا اوي ان رغم اي حاجه وكل حاجه انت ماحربتش عشاني
ومن وجهت نظري اللي مايستموتش ومايحربش عشان حاجه يبقي هي بل بساطه مش فارقه معاه
فامتجيش توهمني ان معايرك مختلفه ابدا وتقولي انك حولت ابدا
انا بكتب كل ده عشان افكرك ياهند
ولو تخطينتي الموضوع هتنسي الوجع خالص
وانا مش عايزاكي تنسي ان اللي اتهاون ومحاربش عشانك مايستهلكيش
عشان بمعايرك انتي الحب حرب
نحاربها مع بعض وعشان بعض وضد النقط السودا اللي جوانا وحوالينا ومابينا
وننتصر مع بعض فتظهر الفراشات و الورود الملونه وقوس قزح يشهدوا علي ميلاد الحب ده وقوته..